A WIS Holding Zrt. a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt.-vel konzorciumban (Széll Kálmán tér 2014 Konzorcium néven) nyerte el a budapesti Széll Kálmán tér (régen Moszkva tér) felújítását. A kivitelezési munkák 2015. januárjában kezdődtek el, az ünnepélyes átadásra 2016. június 17.-én került sor.
Közel másfél év munkájaként teljesen megújult, és mától európai színvonalú, modern csomópontként, találkozási helyként, akadálymentes és zöld közösségi térként várja az arra közlekedőket a Széll Kálmán tér.
Az átalakított tér a budai fonódó villamoshálózat tavaly év végi átadásának köszönhetően új közlekedési kapcsolatokat kínál, a felújítás részeként MOL Bubi gyűjtőállomás, és kerékpárút is épült. A korábbi csupasz betonfelületek helyett 182 elültetett fa, és több mint 700 négyzetméternyi cserje, virág, fű teszi zöldebbé a teret. A tér korábbi önmagára mindössze az ikonikus legyező alakú metróépület emlékeztet. A Széll Kálmán tér 2016. május 10-étől, kevesebb, mint másfél év munka után újra a fővárosban élőket és az erre közlekedőket szolgálja. A Széll Kálmán tér felújítása során az alábbiak kerültek átalakításra:

• A metróépület – vázszerkezetének kivételével – teljes visszabontására került sor, majd egy modern arculatú, könnyed hatást keltő, tágas üvegfalú létesítménnyé alakult át. A be- és kiáramló forgalom a korábbitól eltérően nem csak az épület homlokfalán, hanem az oldalsó üvegfalain nyitott ajtókon keresztül is zajlik, hozzájárulva ezzel az átszállási kapcsolatok javításához. A korábbi, vendéglátóipari egységeknek helyet adó, metrókijárat melletti épületet elbontásra került. Egységesült a tér építészeti arculata, a korábbi, a tér rendezetlenségéhez hozzájáruló bódékat szintén lebontásra került.
• A kereskedelmi funkciókat a téren épült új szolgáltatóépületbe, valamint a Széll Kálmán tér déli részén található, szintén új támfalépületbe helyeződött át.
• Az utasok szempontjait előtérbe állítva az autóbusz-végállomások és a villamosmegállók is átalakításon mentek keresztül. A teret határoló utak és a villamosvágányok nyomvonalát a korábbihoz hasonló módon, de részleteiben jobban átgondolva alakultak ki. Ezáltal csökkent az autóbusz-parkolók területének nagysága és átépült a teret határoló útfelületek jelentős része.
• A tér a biciklisek számára is minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárható lett. Új, a Vérmező úttal párhuzamosan futó kerékpárút épült, amely csatlakozik a Retek utca–Varsányi Irén utca irányú, valamint az Attila úti kerékpárúthoz is, új kapcsolatot adva a Vár két oldala között.
• A téren áthaladóknak és az itt várakozóknak esztétikus közösségi bútorok és zöldfelületek kínálnak pihenési lehetőséget. Ezen kívül az új épület tetején kialakított lépcsős részen is jólesik leülni, beszélgetni vagy akár csak fentről figyelni a nyüzsgő teret.
• A korábbi csupasz betonfelületek helyett jelentősen nőtt a zöldfelületek aránya. 182 darab új fa került betelepítésre a téren, ezen felül több mint 700 négyzetméter füvesített terület és több mint tízezer dísznövény teszi azt barátságosabbá. Ezek megfelelő vízellátásáról a beépített locsolórendszer gondoskodik.
• Az újjáépített Széll Kálmán téren áthaladókat éjjel világító LED-sávok is segítik majd. A burkolatba süllyesztett csíkok a legfontosabb gyaloglási irányokat jelölik ki, összesen mintegy 700 méteres hosszon. Szintén a tájékozódást segíti elő az az öt darab úgynevezett totemoszlop, amely új típusú gyalogos tájékoztatási elemként hozzájárul a téren és környékén lévő gyalogos célpontok minél gyorsabb megtalálásához.
• Akadálymentes kapcsolatok jöttek létre a téren valamennyi irányban. Ehhez kapcsolódva mozgólépcső és felvonó került kihelyezésre a tér feletti utcákban lévő buszmegállók kényelmesebb megközelítése céljából.
• Az új kerékpárút mellett MOL Bubi állomás kapott helyet, azaz rövidesen Buda egyik legfontosabb és legforgalmasabb csomópontjában is lehet majd közbringát bérelni, illetve visszaadni.
• A metróépületen belül kapott helyett a Gömböc; ezt egy magyar mérnöki találmány ihlette, s ez az első ismert homogén test, melynek egy stabil és egy instabil, azaz összesen két egyensúlyi pontja van. A gömböcben a metróüzem forgalmi irodája és egy üzlet található.
• Végül, de nem utolsósorban a téren és környékén futó gyakorlatilag összes közművezetéket – többek között vasúti, elektromos, távközlési, kábeleket, víz- és távhővezetékeket, csatornaszakaszokat – kicseréltük, szükség esetén a nyomvonalukat is megváltoztattuk.

További cikkek a témában:
http://www.bkk.hu/2016/05/ujra-a-fovarosiake-buda-legforgalmasabb-csomopontja-a-megujult-szell-kalman-ter/

http://www.ma.hu/belfold/280849/Ujra_a_fovarosiake_Buda_legforgalmasabb_csomopontja_a_megujult_Szell_Kalman_ter__kepek

http://444.hu/2016/05/21/a-szell-kalman-ter-felujitasa-negy-percben

http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/atadtak_a_szell_kalman_teret.616358.html

 

Videó forrása: http://444.hu/2016/05/21/a-szell-kalman-ter-felujitasa-negy-percben és http://gerygreyhound.tumblr.com/